NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
123 - (376) حدثني
زهير بن حرب.
حدثنا
إسماعيل بن
علية. ح وحدثنا
شيبان بن
فروخ. حدثنا
عبدالوارث.
كلاهما عن
عبدالعزيز،
عن أنس؛ قال:
أقيمت
الصلاة ورسول
الله صلى الله
عليه وسلم نجي
لرجل (وفي
حديث
عبدالوارث:
ونبي الله صلى
الله عليه
وسلم يناجي
الرجل) فما
قام إلى
الصلاة حتى
نام القوم.
{123}
Bana Züheyr b. Harb
rivayet etti. (Dediki): Bize ismail h. Uleyye rivayet ettu H.
Bize Şeyban b. Ferruh dahî
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdülvaris rivayet etti, bunların ikisi de
Abdülaziz'den, o da Enes'den, naklen rivayet etmişler. Enes şöyle demiş:
— Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) birisine yavaşça birşey söylerken namaza ikamet getirildi.
(Abdülvaris'in hadisinde: Nebiyullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) birisiyle
gizlice konuşurken denilmiştir) fakat cemaat uyuyuncaya kadar kendisi namaza
kalkmadı.
124 - (376) حدثنا
عبيدالله بن
معاذ العنبري.
حدثنا أبي. حدثنا
شعبة عن
عبدالعزيز بن
صهيب؛ سمع أنس
بن مالك قال:
أقيمت
الصلاة
والنبي صلى
الله عليه
وسلم يناجي
رجلا. فلم يزل
يناجيه حتى
نام أصحابه.
ثم جاء فصلى
بهم.
[:-832-:]
Bize Ubeydullah b. Muaz
el-Anberî rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. (Dediki): Bize Şu'be
Abdülaziz b. Süheyb'den, o da Enes b. Malik'den işitmiş olmak üzere rivayet
etti. Enes şöyle demiş:
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) bir adamla gizlice konuşurken namaz için ikamet getirildi. Fakat
kendileri ashabı uyuyuncaya kadar gizli konuşmaya devam ettiler, sonra gelerek
onlara namaz kıldırdılar.
125 - (376) وحدثني
يحيى بن حبيب
الحارثي.
حدثنا خالد
(وهو ابن
الحارث) حدثنا
شعبة عن
قتادة. قال:
سمعت
أنسا يقول:
كان أصحاب
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ينامون.
ثم يصلون ولا
يتوضؤون. قال قلت:
سمعته من أنس؟
قال: إي. والله!.
[:-833-:]
Bana Yahya b. Habîb
el-Harisi dahî rivayet etti. (Dediki): Bize Halid —ki îbnil Haristir— rivayet
etti. (Dediki): Bize Şu'be Katade'den, naklen rivayet etti. Demiş ki: Enes'i
şöyle derken dinledim.
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in ashabı uyurlar sonra abdest almadan namaz kılarlardı.
Şu'be demiş ki: Katade'ye «Sen bunu Enes'den mi işittin?» dedim: Evet
İyvallah!» cevabını verdi.
126 - (376) حدثني
أحمد بن سعيد
بن صخر
الدارمي.
حدثنا حبان.
حدثنا حماد عن
ثابت، عن أنس؛
أنه قال:
أقيمت
صلاة العشاء.
فقال رجل: لي
حاجة. فقام
النبي صلى
الله عليه وسلم
يناجيه. حتى
نام القوم،
(أو بعض القوم)
ثم صلوا.
[:-834-:]
Bana Ahmed b. Saîd b.
Sahr ed - Darimî rivayet etti. (Dediki): Bize Habban rivayet etti. (Dediki):
Bize Hammad, Sabit'den, o da Enes'den naklen rivayet etti ki şöyle demiş:
Yatsı namazına ikamet
getirildi. Bu sırada bir zat; benim bir hacetim var, dedi. Bunun üzerine Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onunla gizlice görüşmeye gitti. taki cemaat yahut
cemaatten bazıları uyudular; sonra namazı kıldılar.
İzah:
Bu hadîsi Müslim
«Namaz» bahsinde de tahric ettiği gibi Buharî «Ezan» bahsinde. Ebu Davud 'da
namaz bahsinde tahric etmişlerdir. Hadisin muhtelif rivayetlerinden
anlaşıldığına göre Ashab-ı Kiram yatsı namazını kılmak üzere toplanmışlar,
namaz için ikamet getirilmiş. Tam bu sırada bir kavmin büyüğü olduğu söylenen
bir adam gelerek Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile görüşmek
istemiş, o da mescidin bir köşesine çekilerek kendisi ile gizlice uzun uzun
görüşmüş ve onu İslama yatıştırmaya çalışmış. Aynî diyorki; «Gelen bu zatın bir
melek olması Enes (R.A.)'in onu insan suretinde görmesi ihtimalden uzak
değildir.
Hadis muhtelif
rivayetleri ile uykunun abdest bozmayacağına delalet etmektedir. Yine Enes
(R.A.)'dan bir rivayetde;
«Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in ashabı yatsıyı beklerken uyurlar hatta başları göğüslerine
düşerdi; sonra namazı kılarlar, abdest almazlardı» denilmektedir.
Hadîsin bir rivayetinde
Katade «Enes rivayet ederken işittim» dediği halde Şu'be' nin ona; «Sen bunu
Enes'den mi işittin» diye sorması, işitip işitmediğini iyice tesbit etmek
içindir. Çünkü Katade (Rahimehullah) Müdellislerdendir. Şu'be ise tedlîsi son
derece hor görenlerdendir. Hatta «Zina etmek tedlis yapmaktan ehvendir» dediği
rivayet olunur. Evvelcede arzettiğimiz gibi müdellisin «an» edatı ile
«filandan» diyerek rivayet ettiği hadisle ihticac olunmaz. Filandan işittim
derse ancak o zaman hadisi makbul olur. Bu sebepten Şu'be (Rahimehullah)
Katade'nin hadîsi işitip işitmediğini iyice tesbit etmek istemiştir. Her halde
Katade dahi onun bu fikrini anlamış olacakki hadîsi Enes'den işittiğini Allah'a
yemin ederek söylemiştir.